WEKO3
アイテム
「ジェンダー形成」の質的実証研究に向けて : 幼児期における「子ども文化」アプローチの有効性
https://doi.org/10.15069/00000532
https://doi.org/10.15069/00000532f08323bb-3e60-49be-8c00-856fcc000093
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2004-03-25 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 「ジェンダー形成」の質的実証研究に向けて : 幼児期における「子ども文化」アプローチの有効性 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | For Qualitative Research on Gender Identity Formation : Availability of the "Children's Culture" Approach among Preschool Children | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | ジェンダー形成 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 子ども文化 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | ジェンダーの二分法 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 構築 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 葛藤 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Gender Identity Formation | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Children's Culture | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Gender Dichotomy | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Construction | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Conflict | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.15069/00000532 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
ページ属性 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | P(論文) | |||||||||
著者名(日) |
藤田, 由美子
× 藤田, 由美子
WEKO
309
|
|||||||||
著者名よみ |
フジタ, ユミコ
× フジタ, ユミコ |
|||||||||
著者名(英) |
FUJITA, Yumiko
× FUJITA, Yumiko |
|||||||||
著者所属(日) | ||||||||||
値 | 九州保健福祉大学社会福祉学部社会福祉計画学科 | |||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
値 | Department of social welfare planning, School of social welfare, Kyushu University of Health and Welfare | |||||||||
抄録(英) | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | The purpose of this article is to examine the availability of the "children's culture" approach for qualitative research on children's gender identity formation. This article focuses on the children's "construction" of gender dichotomy. Traditional research on children's gender identity formation was conducted from the "socialization" view. Recently, several studies have been conducted on the "construction" view. In this view, children both learn and construct the gender dichotomy. Cultural approach will be useful for this view. Children's culture has two definitions : "art and literature for children" and "customs and the way of behavior that a particular group of children has." For qualitative research of young children, the latter definition will be also important. The findings of my recent observational research of preschool children (conducted during 2000-2001) reveal that preschool children can construct gender dichotomy by themselves, negotiating with social agents (family, mass media, etc.). They separate into gender-oriented group and rarely cross the gender border ; they refer to the idea of gender dichotomy ; and they can take the information about gender dichotomy from the social agents. These are discussed in terms of the conflicts of various values and agents for gender identity formation. Finally, the availability of cultural approach is discussed. | |||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA11490417 | |||||||||
書誌情報 |
九州保健福祉大学研究紀要 en : Journal of Kyushu University of Health and Welfare 巻 5, p. 103-113, 発行日 2004-03-25 |